Ako žiť s IBS?

Všeobecné zásady výživy pri IBS

Nemusíte meniť celú stravu a obrátiť hore nohami svoje životné návyky. Je lepšie postupovať krok za krokom. Z nižšie uvedeného zoznamu si vyberte niečo, čo bude pre vás najjednoduchšie a skúste to dodržiavať. Keď si na to zvyknete, môžete sa k zoznamu vrátiť a zaviesť ďalšiu zmenu.

Ak je vaším hlavným problémom zápcha, odporúčame zvážiť elimináciu určitých produktov:

  • nekvalitné jedlo, ako napr. zemiakové lupienky, hot dogy alebo hamburgery - namiesto toho zaraďte do svojej výživy vlákninu;
  • môžete obmedziť množstvo mäsa, aj keď to tak možno nevyzerá, nie je to najdôležitejšia zložka vašej stravy (vláknina však áno!). Niektoré mäsové jedlá môžete nahradiť strukovinami - fazuľa, hrášok, cícer sú bohaté na proteíny;
  • sladkosti - vymeňte ich za ovocie, napr. jablká (môžu byť aj pečené) alebo slivky (čerstvé alebo sušené);
  • biely chlieb - vymeňte ho za celozrnný, napr. grahamový rožok alebo obilninový chlieb; znížte príjem zemiakov, zaveďte krúpy a celozrnné cestoviny;
  • syr - môže spôsobovať zápchu;
  • káva, čokoláda, limonády (sladené a bublinkové nápoje).

Zaveďte pitie veľkého množstva vody, aj 10 pohárov denne. Berte tiež do úvahy, že je lepšie vypiť jeden pohár každú hodinu, ako 5 pohárov naraz každých 5 hodín!

Zelené časti rastlín sú prirodzeným zdrojom vlákniny. Listová zelenina je pre ľudí so zápchou ozajstným požehnaním. Vítané sú všetky druhy šalátov. Ak zeleninu varíte, skúste varenie na pare, alebo ju skúste nevariť úplne do mäkka.

Porozmýšľajte nad tým, na aké ovocie máte chuť. Skúste nejaké exotické ovocie, neobmedzujte sa na lokálne druhy. Máte radi kivi, alebo pomaranče, alebo možno nektárinky, či ananás? Neváhajte. Je lepšie jesť ovocie každú chvíľu, ako si dať neskorú večeru alebo zajedať stres sladkosťami!

Viete, že...

Plantago psyllium je naša lokálna rastlina s bohatým obsahom vlákniny, ktorá je dostupná vo forme liekov a výživových doplnkov.

Príprava čaju zo semienok a jeho pravidelné pitie môže byť veľmi prospešné. Má ochranný účinok na sliznicu gastrointestinálneho traktu a môže pomôcť obmedziť príznaky IBS.

Pri prevažujúcich symptómoch nafukovania a plynov, sa vyhnite kapuste, cibuli, fazuli, alebo hrachu, brokolici, klíčkom, karfiolu, hrozienkam alebo zeleru. Na zmiernenie príznakov tejto formy syndrómu dráždivého čreva môžete s jedlom požívať tráviace enzýmy, ktoré vám pomôžu jedlo stráviť predtým, ako sa dostane do čriev, kde ho gastrointestinálna mikrobiotická látka premení na prchavé zlúčeniny, ktoré spôsobujú nafukovanie a uvoľňovanie veľkého množstva plynov.

Ak je hlavným symptómom hnačka, strava by mala byť trochu iná ako v prípade zápchy. V tomto prípade sa neodporúča veľké množstvo vlákniny vzhľadom na to, že urýchľuje funkciu čriev. Čerstvé ovocie a zeleninu skúste pred jedením ošúpať. Vyhnite sa mliečnym výrobkom, pretože laktózová intolerancia sa môže prekrývať s IBS. Hnačka sa môže zintenzívniť po konzumácii pikantných jedál, ako aj po konzumácii mastných alebo vyprážaných jedál. Skúste jesť malé porcie no častejšie.

Viete, že...

Niektoré druhy kvasníc normalizujú funkciu čriev v období hnačky? Saccharomyces boulardii sú jedny z nich. Netrávia sa, takže cez žalúdok prechádzajú do čreva nepoškodené, majú antibakteriálne účinky, obmedzujú množenie mnohých škodlivých mikroorganizmov, zabraňujú poškodeniu črevnej sliznice spôsobenej bakteriálnymi toxínmi. Kvasinky boli objavené v Indočíne v ovocí liči a mango. Dnes sú dostupné vo forme liekov a výživových doplnkov.

Pamätajte, že strava nie je príčinou IBS. Napriek tomu, črevá ľudí postihnutých IBS reagujú na určité zložky stravy inak - a niekedy táto reakcia spôsobuje bolesť a všetky ostatné príznaky. Preto to, čo jeme, vplýva na príznaky IBS a môže ich zintenzívniť alebo zmierniť. Zistíte, že analyzovanie vašej stravy a chýbajúcich zložiek je užitočný prvý krok.

Niekoľko jednoduchých, no nesmierne efektívnych spôsobov zdravého stravovania, ak trpíte syndrómom dráždivého čreva:

  • Jedzte pomaly a každé sústo žujte veľmi pomaly a poriadne.
  • Pripravte si malé porcie. Dobrým indikátorom veľkosti je veľkosť vašej dlane - skúste nejesť väčšie porcie ako je vaša dlaň.
  • Jedzte pravidelne - je lepšie jesť 5 krát denne, každé dve hodiny, ako 3 krát denne.
  • Vyhýbajte sa veľkým jedlám neskoro večer. Nie je výnimkou, že po celodennej práci, keď sme nemali čas na jedlo, sa vrátime domov s výdatnou chuťou do jedla, naberieme si plný tanier a vrchol blaha dosiahneme, keď si k tomu dáme niečo sladké.
  • Urobte si plán občerstvenia počas dňa a aké ovocie si so sebou vezmete do práce. Rýchlo si uvedomíte, že vďaka tomuto nebudete jesť večer veľké porcie a vaša chuť na sladké pominie.
  • Ak sa stane, že niektorý deň vyššie uvedené kroky nebudú fungovať, neobviňujte sa, len skúste neurobiť rovnakú chybu. Nie je to ťažké. Uvidíte, že keď uspejete, ďalšie dni budú oveľa ľahšie.