Ako žiť s IBS?

Pozitívna úloha vlákniny

Vláknina je zmesou látok, ktoré sa často nachádzajú v zelených rastlinách. Nie sú stráviteľné v gastrointestinálnom trakte, avšak sú nevyhnutné pre zdravie nášho tráviaceho kanála. V podstate existujú dva typy:

  • Rozpustná vláknina, ktorá sa rozpúšťa vo vode v hrubom čreve, spomaľuje trávenie a pomáha telu absorbovať životne dôležité živiny.
  • Nerozpustná vláknina, ktorá ovplyvňuje pohyblivosť čriev a pomáha potrave rýchlejšie prejsť črevami.

Obidva typy vlákniny sú potrebné pre normálne fungovanie gastrointestinálneho traktu. Napriek tomu, v prípade špecifických príznakov, ako napr. zápcha alebo nadúvanie, je potrebné zvoliť optimálnu vlákninu v súlade s aktuálnym zdravotným stavom. Napríklad je lepšie vyhnúť sa nerozpustnej vláknine v prípade hnačky a rozpustnej vláknine v prípade nadúvania.

Vláknina má aj inú funkciu - je to „prebiotikum“, teda látka uľahčujúca rast užitočných črevných baktérií, napr. Lactobacillus a Bifidobacterium. Rozmnožovanie dobrých baktérií v črevách je tiež spojené s liečbou syndrómu dráždivého čreva. <čítať viac - odkaz na baktérie>

Obzvlášť bohatým zdrojom vlákniny, ktorý bol skúmaný v súvislosti s liečbou syndrómu dráždivého čreva, je rastlina zvaná Plantago psyllium. Bolo dokázané, že:

  • pomáha formovať normálnu konzistenciu stolice a vytvára okolo nej mäkký, želatínový plášť, ktorý uľahčuje pohyb čriev.
  • vláknina z tejto rastliny zmäkčuje stolicu, takže sa zvyšuje frekvencia návštev toalety.
  • redukuje bolestivé tlačenie a napätie v prípade zápchy.

Tieto kvality robia z tejto rastliny ideálnu voľbu pre ľudí, u ktorých je pri IBS prevládajúcim syndrómom zápcha, ale je možné ju použiť na normalizáciu funkcie čriev aj pri iných typoch IBS.

Denný príjem vlákniny by mal byť približne 30g. Vedecký výskum ukázal, že užívaním tejto rastliny ako doplnku k rozpustnej vláknine sa nielen redukovali príznaky IBS, ale boli zistené aj mnohé prínosy pre zdravie, napr. zlepšenie metabolizmu sacharidov, zníženie cholesterolu, chudnutie.

Vláknina je veľmi bezpečný doplnok. Mala by sa zavádzať postupne, t.j. na začiatku by mala byť dávka nižšia, pretože príliš veľké množstvo na začiatku môže spôsobiť nadúvanie.