Máte IBS?

IBS a vzťahy

Príznaky IBS, ako je nadmerná plynatosť, nafukovanie, zápcha alebo hnačka, sú pre postihnutých touto chorobou, aj pre ľudí v ich najbližšom okolí, veľmi nepríjemné. Komplikujú fungovanie pacienta medzi rodinnými príslušníkmi a spolupracovníkmi, doma, v práci alebo na dovolenke. Aj tieto nepríjemnosti je však možné riešiť tak, aby ste si svoj život mohli vychutnávať.

„Uvoľníš už konečne kúpeľňu!?“

Pravdepodobne to počujete pomerne často. Členovia vašej domácnosti sú čoraz netrpezlivejší, keď na vstup na toaletu musia čakať. A ešte viac vás stresujú, keďže to, čo vtedy potrebujete najviac, je čas, pokoj a ticho. Atmosféra je napätá. Obťažujúce súrenie vás dráždi... A podráždenie zhoršuje váš problém. Musí to ale tak byť? A čo keby ste svojim blízkym prestali predstierať, že je všetko v poriadku, čo keby ste im o svojom probléme povedali pravdu a vysvetlili im, čo od nich očakávate? Žiadne klopanie na dvere každých päť minút, žiadne obťažujúce súrenie. Vaša rodina, tí najbližší, by vás určite podporili, keby poznali presnú povahu vášho utrpenia. Niekedy môžu byť prvým krokom k šťastnejšiemu rodinnému životu jednoduché zmeny, napríklad rozdielna ranná rutina týkajúca sa používania kúpeľne.

Prejdite tým v pokoji

Gastrointestinálne ochorenia a časté návštevy toaliet spôsobujú, že sa vaši spolupracovníci ironicky usmievajú a zvyšuje sa podozrenie vášho zamestnávateľa. A navyše, máte čoraz menej času na dokončenie svojich projektov a diskusiu na obchodných stretnutiach. Spomínané ťažkosti ovplyvňujú vašu koncentráciu a obávate sa, že nebudete schopní plniť si úlohy a stratíte svoje šance na progres. Keď o tom premýšľate, ešte viac vás to stresuje a ... máte pocit, že znovu musíte použiť toaletu. Ako sa vyhnúť takýmto situáciám? Pravdepodobne existujú také extrémne prípady, keď nemôžeme robiť veľa, ale stojí za to bližšie sa pozrieť na pracovné prostredie.

  • Ak máte blízky vzťah so svojimi kolegami, pokúste sa počas súkromnej diskusie poukázať na svoj problém a vysvetlite im, prečo niekedy musíte spomaliť.
  • Nájdite si projekty, úlohy alebo pracovné miesta, kde môžete pracovať a rozvíjať sa individuálne.
  • Opýtajte sa, či by ste niekedy mohli pracovať z domu. Mnoho spoločností túto možnosť ponúka.
  • Nezabudnite si do práce zobrať malé porcie jedla. Je veľmi dôležité jesť často, ale malé porcie, a nekonzumovať výrobky, ktoré s vami „nesúhlasia“.

Bavte sa bez stresu

Váš emocionálny stav má rovnako silný vplyv na vaše zdravie ako gény, životný štýl a strava. To, čo si myslíme alebo cítime, má priamy vplyv na to, ako žijeme. Preto je dôležité udržiavať rovnováhu medzi našim telesným a duševným zdravím a medzi prácou a voľným časom. Opýtajte sa sami seba, čo potrebujete. Stretnutie s priateľmi? Víkendový výlet, nejakú fyzickú aktivitu, tanec, návštevu kina alebo divadla? Možnosti sú neohraničené, najdôležitejšie je prestať sa hnevať na obmedzenia.

Túto úzkosť možno prekonať tak, že sa dobre pripravíte na aktivitu, ktorú plánujete urobiť. Dokonca taká triviálna vec ako nedostatok toaletného papiera vo verejnej toalete by mohla byť nepríjemnosť. Takže, kamkoľvek idete, predtým, než vyrazíte, pripravte sa na to. Vezmite si so sebou niekoľko vlhkých utierok, pokrývky a utierky toaletných sedadiel, servítky a/alebo uteráky. Vo vlaku alebo v lietadle si vyberte sedadlo v blízkosti toalety.

Symptómy IBS môžu z výletu alebo opaľovania sa na pláži spraviť nepríjemný zážitok. Ak ale nezabudnete na pravidelné jedlo a ľahkú diétu, dovolenkových výletov sa budete môcť aktívne zúčastňovať. Pripravte si niečo zdravé na zahryznutie a vezmite si fľašu s vodou. Na pláži si nájdite miesto v tieni a počúvajte upokojujúce zvuky vĺn. Pretože ani zájazdy a výlety sa nesnažia ukázať všetko naraz, aj vy si urobte plán a držte sa ho. Nech už ste kdekoľvek a s kýmkoľvek, pamätajte na svoju pohodu, a na to, že zdravie a dobré vzťahy začínajú vo vašich črevách. Starajte sa o ne!