Máte IBS?

Ako bojovať so stresom?

Bojujte so stresom!

Nevzdávajte sa! Možno si teraz myslíte – ďalšie klišé a rada od niekoho, kto nemá ani najmenšie tušenie o tomto probléme. No budete prekvapení. Tieto slová povedal človek, ktorý vlani stratil prácu, musí živiť rodinu a splácať hypotéku, a od detstva trpí syndrómom dráždivého čreva. Vykonal však tieto jednoduché kroky a sebaisto vyhlasuje, že je škoda, že mu to trvalo tak dlho. Rozdiel spozorujete už o niekoľko dní, takže nad tým priveľmi nešpekulujte a jednoducho sa do toho pustite!

Nadviažte kontakt s priateľmi a rodinou. Nie však cez Facebook, ale starým dobrým spôsobom – s priateľmi sa stretnite alebo ich pozvite k sebe. Nehanbite sa im povedať, ako sa cítite. Dostaňte to zo seba. Vaši priatelia a blízka rodina vás určite nezištne podporia, veľa vám odpustia a ospravedlnia, aj keď sa vám spočiatku môže zdať, že to tak nie je. Vaši blízki sú najlepšou ochranou pred stresom. Čím viac času strávite s ľuďmi, ktorých máte radi, tým budú pozitívne emócie nákazlivejšie a sami ich pocítite. Nemusíte o tom byť ani pevne presvedčení. Jednoducho buďte pravidelne so svojimi blízkymi.

Nájdite si čas na odpočinok a doprajte si dostatok spánku. Spánok zohráva dôležitú úlohu pri zotavovaní sa zo škôd napáchaných na našom tele a mysli. Ak ho predĺžime čo i len o hodinu, bude to mať priaznivé účinky na naše zdravie, a to najmä z hľadiska zníženia stresu a zvýšenia celkového pohodlia. Každý deň spite 7 – 9 hodín a ak chcete, môže to byť aj dlhšie. Ak máte dlhodobé problémy so spánkom, stojí za to poradiť sa s psychiatrom – ťažkosti so zaspávaním, nespavosť či neustále budenie sa môžu byť dôsledkom chronického stresu a počas liečby by sa mali zlepšiť.

Netrávte väčšinu svojho času prácou. Práca býva často istým druhom úniku od chronického stresu. Nebojuje proti nemu, ale dáva nám pocit, že máme kontrolu nad svojím životom. Práca samotná je však často zdrojom stresu a len ďalej prispieva k začarovanému kruhu. Problém sa prehlbuje, ak o práci rozmýšľate aj doma namiesto toho, aby ste si odpočinuli alebo pospali. Jednou z najväčších ilúzií človeka je naša viera vo vlastnú dôležitosť na tomto svete a je to často mylná predstava aj na pracovisku. Nesmiete sa preťažovať v snahe niečo dokázať sebe či niekomu inému. Veľmi dôležitá je správna rovnováha medzi prácou a životom.

Pouvažujte trochu o tom, aký je zmysel vášho života – práca či život samotný?

Ak si stále myslíte, že musíte každý deň pracovať viac než 8 hodín, na internete si prečítajte o koncepcii rovnováhy medzi prácou a životom. Objavíte príbehy ľudí, ktorí rozmýšľali rovnako ako vy. Využite ich skúsenosti.

Možno nastal čas pouvažovať nad zmenou kariéry.

Tu je jeden príklad: https://www.startitup.sk/uzitocne-tipy-a-triky-ako-dosiahnut-work-life-balance-viete-ktore-to-su/

Choďte von. Stres je hormón, ktorý spôsobuje reakciu „boj alebo únik“, a preto podporuje svaly, srdce a pľúca počas fyzickej námahy. Nechajte ho teda, nech si plní svoj účel. Inak napadne orgány, ktoré na jeho dlhodobý vplyv nie sú pripravené. Nemusíte bežať do posilňovne, zabehnúť maratón alebo navštevovať tréningy profesionálnych plavcov. Na začiatok postačí každodenná 30-minútová prechádzka. Po týždni spozorujete výsledky – budete mať lepšiu náladu a väčšiu ochotu ísť von. Potom začnite uvažovať, aká aktivita by vám prinášala najväčšiu radosť. Možno tanec? Stolný tenis? Beh? Bicyklovanie? Čo musíte urobiť, aby ste sa rozprúdili? Už to viete? Tak začnite, podľa možnosti už nasledujúci deň.

Doprajte si niečo pekné. V dôsledku obáv sa dostávate do začarovaného kruhu. Čím väčšie obavy máte, tým je to horšie. Vymaniť sa z tejto špirály, ktorá vás ťahá ku dnu, je však možné. Pouvažujte o svojej vášni. Veľkom (alebo malom) potešení. Maľovanie? Varenie? Spev? Chov rýb? Šitie? Jazda na koni? Hra na hudobnom nástroji? Nájdite si ho. Zamyslite sa nad tým, čo ste radi robili v minulosti a ak vám to stále robí radosť, venujte tomu trochu času – aj keď len 15 minút denne. Uvidíte, ako rýchlo môže vaša obľúbená činnosť zmeniť váš pohľad na život a pomôcť vám vnímať svet v novom svetle.

Začnite sa zdravo stravovať. Nezabúdajte, že v črevách máte „druhý mozog“. Zodpovedá za jednu z najdôležitejších funkcií ľudského tela – výživu organizmu a v dôsledku toho má obrovský vplyv na každú jeho časť. Starajte sa o svoje telo. Vaša snaha sa vám oplatí, pretože okrem iného budete vedieť riešiť problémy so stresom. Prečítajte si niečo o zdravom stravovaní a začnite meniť svoj jedálny lístok. Váš „črevný mozog“ zle reaguje na sladkosti, spálené mäso a nezdravé rýchle občerstvenie. Na začiatok je najľahšie pridať k svojim obvyklým jedlám väčšie množstvá zelenej zeleniny a pri nakupovaní vyberať ovocie, ktoré vám najviac chutí. Potom sa snažte jesť každé 2 hodiny. Bolo by skvelé, keby jedným z jedál bola nejaká polievka. Polievka je ľahko stráviteľná, a preto je pre naše črevá ideálna. Ďalšie kroky vôbec nie sú ťažké. Poradíte si!

Začnite si plánovať, ako opäť získate kontrolu nad svojím životom. Niektorí ľudia sa desia, že ich čaká kríza. „Som si istý, že sa to nepodarí, nezvládnem to, všetko, čoho sa dotknem, sa rozpadá na kusy...“ V takom prípade je dobré dobrou radou naučiť sa plánovať – deň, mesiac, rok alebo svoju budúcnosť ako takú. Plánovať začnite hneď na druhý deň. No nemajte prehnané množstvo plánov. Nedávajte si viac než tri dôležité úlohy. Na začiatok postačí, ak za deň zvládnete tri úlohy. Ak sa to nepodarí, neobviňujte sa a jednoducho si naplánujte ďalší deň.

Užitočný odkaz na metódu plánovania „SMART“ http://www.karierabezhranic.sk/karierny-svet/start/stanovenie-cielov/osobne-planovanie/stanovenie-smart-cielov/

Ak máte pocit, že si so stresom neviete rady, nebojte sa poradiť s psychológom alebo psychiatrom. Vplyv stresu na zdravie je medicínsky potvrdený a špecialisti sa o ňom už dlho učia. Existuje mnoho účinných metód, ktoré umožňujú výrazné zmiernenie stresu. Opýtajte sa priateľov – prekvapí vás, koľkí z nich majú pozitívnu skúsenosť s poradenstvom od profesionálnych terapeutov. Možno vám odporučia špecialistu, ktorý pomohol či už im, alebo niekomu známemu. Nehanbite sa. Chronický stres je choroba ako každá iná a návšteva lekára je niekedy jednoducho nevyhnutná.